W ostatnich 2 latach dostaliśmy sporo pytań od firm, które szukały rozwiązań z zakresu psychoedukacji i interwencyjnego wsparcia pracowników w kryzysie psychicznym. Ostatnie lata, presja, permanentny stres odcisnęły się negatywnym piętnem na kondycji psychicznej wielu osób. Ta fala niestety nadal wzbiera a kryzysy tego typu dotyczyć mogą każdego z nas. Na szczególną uwagę w tym kontekście zasługuje depresja. Warto podkreślić, że depresja to poważne schorzenie, które może wpłynąć na funkcjonowanie pracownika w pracy i życiu prywatnym.
23.02. to Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją.
Oto kilka wskazówek, co pracodawca lub jego przedstawiciele mogą zrobić w sytuacji, gdy pracownik ma depresję:
- Stwórz bezpieczną atmosferę, w której pracownik będzie czuł się na tyle swobodnie, aby porozmawiać o swoim zdrowiu. Powiedz pracownikowi, że jesteś zainteresowany jego dobrym samopoczuciem, i zapytaj, czy potrzebuje pomocy.
- Bądź elastyczny i wyrozumiały wobec pracownika, który cierpi na depresję. Depresja może wpłynąć na codzienne funkcjonowanie i wykonywanie obowiązków w pracy, więc warto rozważyć możliwość zmniejszenia obciążenia pracą, zmiany trybu pracy lub pracy zdalnej, w zależności od sytuacji.
- Przypomnij pracownikowi o dostępnych mu świadczeniach zdrowotnych, takich jak urlopy zdrowotne, psychologiczne konsultacje lub programy leczenia depresji. Zachęć pracownika do skorzystania z tych opcji i udziel mu wszelkiej potrzebnej pomocy w tym zakresie.
- Umożliw pracownikowi skorzystanie z pomocy psychologicznej lub terapeutycznej. Pracodawca może umożliwić pracownikowi skorzystanie z wizyt u psychologa lub psychoterapeuty lub pomóc w znalezieniu odpowiedniego specjalisty.
- Upewnij się, że pracownik wie, gdzie i jakie wsparcie jest dla niego dostępne. Przedstaw mu możliwe źródła pomocy, takie jak organizacje pomocy społecznej lub stowarzyszenia, które oferują wsparcie osobom borykającym się z depresją.
- Zachęć pracownika do pozostawania w kontakcie z zespołem i podaj mu kontaktowe osoby, z którymi może się skonsultować. Warto zadbać o to, aby pracownik czuł się zintegrowany z zespołem, a jego potrzeby były brane pod uwagę.
- Zapewnij pracownikowi prywatność i poufność. Informacje dotyczące zdrowia pracownika powinny być traktowane jako poufne.
Pracodawca powinien traktować depresję pracownika z odpowiednią troską i empatią, a jednocześnie działać w sposób profesjonalny i zgodny z przepisami prawa pracy.